К основному контенту

Поради щодо використання ІКТ вчителями початкової школи



Початкова школа – це найголовніша сходинка в житті маленької людини та формуванні її особистості. Це своєрідний трамплін, який дає дитині старт у «доросле життя». Тому вчителю початкових класів необхідно запалити в душі маленького школяра ту іскорку, той вогник, який згодом перетвориться в палаюче багаття пізнання і вивчення навколишнього світу, стане його дороговказною зіркою.

Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) щільно увійшли в наше повсякденне життя. Складно уявити сучасні загальноосвітні навчальні заклади без комп’ютерної техніки та Інтернету. Адже без використання ІКТ практично неможливо забезпечити рівний доступ до якісної освіти. Водночас кожен педагог має вміло орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства. Традиційні педагогічні підходи до організації навчально-виховного процесу, застарілі методи та засоби навчання все частіше не відповідають вимогам сучасного уроку і тенденціям стрімкого розвитку науково- технічного прогресу, тому це спонукає нас, учителів, до впровадження й використання інноваційних технологій. Саме тому протягом чотирьох років я працюю над темою «Підвищення якості освіти молодших школярів засобами мультимедійних технологій». 
Однією з беззаперечних переваг засобів мультимедіа є можливість розроблення інтерактивних комп’ютерних презентацій (набір сторінок- слайдів, що послідовно змінюють один одного, на кожній з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-, аудіофрагменти, анімацію, 3D-графіку, використовуючи при цьому різні елементи оформлення). На мою думку, мультимедійні презентації – це зручний і ефективний спосіб представлення інформації за допомогою комп'ютерних програм. Їх використання є доцільним на будь-якому етапі вивчення теми та на різних етапах уроку.
 Мультимедійні презентації допомагають учителю:
  •   використовувати передові інформаційні технології;
  •   змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
  •   полегшувати підготовку до уроку та залучати до цього процесу учнів;
  •   розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних вчених тощо; 
  •  реалізувати ігрові методи на уроках; 
  •  працювати учням у малих групах або індивідуально; 
  •  проводити інтегровані уроки, забезпечуючи міжпредметні зв’язки; 
  •  організовувати інтерактивні форми контролю знань, умінь і навичок;
  •  організовувати самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір. 
Моя практична діяльність засвідчує, що використання мультимедійних технологій на уроках сприяє активізації уваги, сприймання, мислення, уяви, пам'яті, творчих здібностей і пізнавальних інтересів учнів, що є пріоритетною метою уроків у початковій школі. Проводячи такий урок, я не ставлю перед собою за мету «здивувати» учня новими сучасними технологіями, однак не забуваю і про те, що наші учні дуже жваво реагують на все нове. Освоєння та застосування нових технологій не може не викликати в учнів інтересу, поваги, бажання обмінюватися інформацією з учителем та однокласниками. Можливості мультимедіа дозволяють зробити уроки насиченими, продуктивними, емоційно багатшими. Приходячи на урок, діти запитують: «Що нового буде сьогодні? Що цікавого?». А це означає, що ще до уроку в дітей сформована навчальна мотивація, розвинути і підтримати яку – одне з найважливіших завдань учителя. Для ефективного застосування мультимедійних технологій на уроках у початковій школі необхідно мати відповідну матеріально-технічну базу. 
Мій клас оснащений повним комплексом мультимедійного обладнання: проектор, комп’ютер, два екрани (настінний, переносний), монітор, колонки, багатофункціональний пристрій (ксерокс, сканер, принтер), Wi-Fi адаптер, який забезпечує бездротовий зв’язок комп’ютера з іншими пристроями. У класі є Інтернет, а також значна база навчального матеріалу в електронному вигляді. Це значно полегшує мою роботу під час уроків. 
У практичній діяльності також використовую готові ліцензійні програмні продукти на компакт-дисках. Існуючі комп’ютерні розробки іноді не задовольняють моїх очікувань, тому я створюю власні електронні програми навчального призначення та презентації до уроків. Мультимедійні технології використовую на уроках: 
  •  для повідомлення теми і мети уроку; 
  •  як супровід пояснення вчителя; 
  •  як інформаційно-навчальний посібник; 
  •  для контролю знань. 
На уроках українського читання, я використовую комп’ютерні презентації майже на всіх етапах уроку. Під час актуалізації опорних знань пропоную дітям прочитати «слова-блискавки», відгадати загадки, попрацювати з ребусами, анаграмами, зайнятися математичною граматикою, скласти сенкан, виконати інтерактивні вправи: «4 кути», «Ключове слово», «Шифрувальники» тощо. Важливе місце на уроках читання посідає використання презентацій під час вивчення біографій письменників, поетів, громадських діячів, відомих історичних постатей. Часто використовую уривки з художніх та мультиплікаційних фільмів. Мультимедійні презентації на уроках природознавства допомагають віртуально подорожувати в будь-який куточок рідного краю і далеко за його межі. Мої учні мають можливість спостерігати за обертанням Землі навколо осі, за виверженням вулкана, подорожувати з краплинкою, спостерігаючи кругообіг води в природі, ознайомитися з тваринним і рослинним світом природних зон нашої країни. Діти можуть побачити фрагменти історичних і документальних фільмів, мультфільмів, які збагачують навчально-виховний процес яскравими враженнями. 
Важливим етапом уроків є фізкультхвилинки, які потрібні для зняття статичної напруги, відновлення розумової активності учнів. На уроках використовую як віршовані фізкультпаузи, так і музичні. Але найбільше моїм вихованцям подобаються фізкультхвилинки з комп’ютерними анімаційними героями, які я створюю сама. Використання мультимедійних технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. 
Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється світогляд. 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Основні вимоги до створення презентацій Комп'ютерна презентація  – це пов’язаний набір послідовних слайдів (кадрів) спеціального формату з лаконічною інформацією на певну тему, тобто зручний інструмент, за допомогою якого можна наочно і в доступній формі донести до глядача певну інформацію. Всі слайди зберігаються в одному файлі. Презентації можуть містити текст, графічні об'єкти (рисунки, діаграми, автофігури тощо), засоби управління, звук, відео та анімовані зображення (три останні компоненти відносяться до мультимедіа). Слайд   – це окремий кадр презентації, тобто сторінка з матеріалами, незалежно від того, буде вона використовуватись в роздрукованому або електронному вигляді. Слайд може містити в собі заголовок, текст, графічні об'єкти, діаграми звукові фрагменти, відеокліпи. Готові слайди можна роздрукувати на прозорих плівках для звичайного проектора або на папері для використання в якості роздавального матеріалу. Демонстрація презентацій  – це процес показ